猫でもわかる 秘密の英語勉強会

続報:セーブドロイドのその後、ICO詐欺はこんなに簡単

簡単でしょ

昨日の「ICO 詐欺」の続報です。ドイツのスタートアップ企業「セーブドロイド (Savedroid)」の ICO サイトが It's gone. (なくなりました) という画像に置き換えられていましたが、現在は同サイト上で And it's NOT gone. (やっぱりなくなってません) という動画が公開されています。

仮想通貨の英語記事シリーズ、今回はこの記事を読んでいきます。
Gotcha? Savedroid Says ‘Exit Scam’ Stunt is Lesson to Crypto Community

ね、簡単でしょ?

It turns out that Savedroid’s “exit scam” was actually a bizarre publicity stunt.
As CCN reported, the German startup — which had raised as much as $50 million through its initial coin offering (ICO) and external funding rounds — appeared on Wednesday to have initiated an exit scam. The Savedroid website was replaced by the “Aaand it’s gone” meme from South Park, while Savedroid founder Yassin Hankir published a tweet suggesting that he had run off with the funds and was living the high life on a remote beach.
セーブドロイドの失踪詐欺が、実は奇抜な警鐘であることが判明しました。
CCN が報道したように、イニシャル・コイン・オファリング (ICO) と外部の出資を通して 5000 万ドル (約 53.7 億円) もの資金調達をしたドイツのスタートアップが、水曜日に失踪詐欺を行ったと思われました。セーブドロイドのウェブサイトは、サウスパークを元にした「そしてなくなりました」という画像に置き換えられ、セーブドロイド創設者のヤシン・ハンキル氏は、資金を持って逃亡し、遠方のビーチで豪遊していることをほのめかすツイートを投稿しました。
お前らサンクス! 通信終了・・・
However, on Thursday Savedroid’s website came back online, and Hankir published a video titled “And it’s NOT gone” in which he explained that the incident — which he said was not a prank — was meant to teach the cryptocurrency community a lesson about how easy it would have been for them to scam their investors.
しかし、木曜日にセーブドロイドのウェブサイトは復活し、そこでハンキル氏が「やっぱりなくなってません」というタイトルの動画を公開しました。動画内でハンキル氏は、今回の事件 (彼は悪ふざけではないと主張している) は投資家を騙すのがいかに簡単なことかを仮想通貨コミュニティに学んで欲しかったと説明しています。
“We wanted to send this very drastic message by saying that look, how easy could have been that even we as a highly-regulated German stock corporation could just have run away, done an exit scam with all the funds, leaving all the investors behind,” Hankir said. “Of course we have not done that, we just wanted to convey that message.”
私たちは、 これがいかに簡単なことかを見せることで、この極めて過激なメッセージを伝えたかった。規制の厳しいドイツの株式会社でさえ逃げることができたし、全ての投資家を置き去りにして、全資金を持って失踪詐欺を遂行することができた」とハンキル氏は述べました。「もちろん私たちはそのようなことはしていない、ただこのメッセージを伝えたかっただけだ」。

今回は前回の続報でした。

結果オーライなのでしょうか? まだ完全に白か黒かはわかりませんが、どちらにしろ ICO 詐欺がいかに簡単に実行できるかということが証明されました。ハンキル氏は、動画内で ICO にはより優れた規制が必要と主張しています。今回被害 (?) にあわなかった人にとっては対岸の火事かもしれませんが、ICO に興味がある人もない人も注意するにこしたことはないでしょう。

_